EuroUnie vertalen Engels GB Engels vertaling van Groot-Brittannië   EuroUnie traduction français Frankrijk Frans vertalen vertaling F   Nederlandse vertaling nederlands Nederland La Hollande   EuroUnie vertalen Duitse D Duitse vertaling van Duitsland
 

Euro Un

EU lanceert richtlijnen over 'digitale rechten' voor consumenten.

Europees parlement

 

Europa in beweging

Europese Commissie

Directoraat-generaal Communicatie

Manuscript voltooid in februari 2007

 2010: Antitrust: Commissie stelt herziene mededingingsregels vast voor de distributie van goederen en diensten

 -

  

Uw rechten als consument

 

Hoe de Europese Unie uw belangen behartigt

Binnen de Europese Unie kunt u winkelen waar u wilt en steeds op zoek gaan naar de beste goederen en diensten tegen de laagste prijzen zonder u druk te hoeven maken over douanerechten, belastingen en - in de eurozone - wisselkoersen.

Het aantal personen dat over de grens en via internet winkelt, neemt met de dag toe. De EU zorgt ervoor dat uw rechten als consument beschermd worden, waar u ook uw inkopen doet.

Europese Unie

De consument staat in Europa centraal

De Europese Unie (EU) heeft een open markt, bestaande uit 27 landen en ruim 490 miljoen consumenten. Hierdoor hebt u toegang tot een enorm assortiment producten en diensten, en kunt u goederen kopen tegen de scherpste prijzen zonder u druk te hoeven maken over douanerechten, belastingen en - in de eurozone - wisselkoersen.

Maar misschien benut u de mogelijkheden van de interne markt wel niet optimaal.

Misschien vertrouwt u het nog niet om goederen of diensten in een ander EU-land of via internet te kopen.

De bescherming van de consument, zijn belangen en zijn veiligheid is een essentieel onderdeel van de algemene doelstelling van de EU om de levenskwaliteit van alle Europeanen te verbeteren. Daarom tracht de EU ervoor te zorgen dat u, ongeacht wat en waar u in de EU koopt, beschermd bent door basisbeginselen van de consumentenbescherming.

Deze beginselen vormen de minimumrechten inzake consumentenbescherming die alle EU‑landen moeten bieden. Sommige landen echter doen misschien meer. De EU werkt aan de verbetering van deze rechten en wil ervoor zorgen dat zij overal in Europa even goed zijn en even goed worden toegepast.

Consumentenvertrouwen is de sleutel tot een concurrerende en florerende Europese Unie!

Met deze brochure komt u meer te weten over wat de EU voor u als Europese consument doet, hoe zij uw rechten en belangen beschermt en hoe u uw rechten kunt doen gelden als er iets misgaat. Zij is bedoeld als korte praktische handleiding waarin enkele van de vragen worden beantwoord die het vaakst door consumenten aan de Commissie worden gesteld. Om meer te weten te komen over de specifieke situatie in uw land, kunt u het beste contact opnemen met de nationale consumentenorganisaties.

Consumentenbescherming in de EU: tien basisbeginselen

1.   Koop wat u wilt, waar u wilt

2.   Werkt het niet, stuur het dan terug

3.   Strenge veiligheidsnormen voor levensmiddelen en andere consumptiegoederen

4.   Weet wat u eet

5.   Overeenkomsten moeten billijk zijn voor de consument

6.   Een consument kan zich wel eens bedenken

7.   Gemakkelijker te vergelijken prijzen

8.   Consumenten mogen niet worden misleid

9.   Bescherming op vakantie

10. Doeltreffende beslechting van grensoverschrijdende geschillen

Nadere informatie vindt u op ec.europa.eu/consumers/cons_info/10principles/nl.pdf

Steeds op de bres voor een betere consumentenbescherming

De EU streeft naar een betere consumentenbescherming, niet alleen door betere wetgeving maar ook met andere middelen, zoals ondersteuning van de Europese consumentenverenigingen en consumentencentra, voorlichtings- en educatiecampagnes en consumentenenquêtes.

Met een begroting van 156,8 miljoen EUR wil het Europese actieprogramma voor de consument 2007-2013 een groot aantal concrete projecten en initiatieven ondersteunen die door diverse belangengroepen zijn ingediend.

De EU werkt ook aan de integratie van de consumentenbelangen in al haar beleidsonderdelen, met name in verband met de interne markt, het mededingings- en energiebeleid, de liberalisering van diensten en openbare nutsbedrijven, en de instandhouding van diensten van algemeen belang.

„Consumenten spelen een leidende rol in de Europese economie”

„Voor mij speelt de Europese consument actief mee op de interne markt en staat hij niet vanaf de zijlijn toe te kijken.

Er zijn ruim 490 miljoen consumenten in Europa. Hun bestedingen maken meer dan de helft uit van het bruto binnenlands product (bbp) van de EU.

De consumenten zijn van fundamenteel belang voor groei en nieuwe werkgelegenheid, en toch is er in de EU bij de consumenten een wijdverbreid gebrek aan vertrouwen, vooral waar het gaat om grensoverschrijdende transacties.

De consumenten moeten overal met even veel vertrouwen in andere landen kunnen kopen als in eigen land.”

Meglena Kuneva

(Photo)

Meglena Kuneva, EU-commissaris voor consumentenbescherming

 

Productveiligheid

 

„Hoe weet ik of het speelgoed van mijn kinderen veilig is”

Anne, sinds achttien maanden moeder van haar eerste kind Sean, woont met haar man in Limerick, Ierland. Nu Sean ouder wordt, wil Anne er zeker van zijn dat het speelgoed dat ze voor hem koopt, ook veilig is.

„Elk jaar met Kerstmis brengen de media enge verhalen over gevaarlijk speelgoed dat kinderen het leven kan kosten of ernstig letsel kan toebrengen. Hoe kan ik als ouder weten of het speelgoed dat ik koop, niet gevaarlijk is voor mijn kind”

 

Aangezien Anne in de Europese Unie woont, hoeft ze zich geen zorgen te maken over de veiligheid van producten. Volgens de Europese regelgeving inzake productveiligheid mogen producenten en distributeurs alleen veilige producten op de markt brengen. Bovendien worden er, als er producten met gebreken ontdekt worden, zeer snel beschermende maatregelen getroffen. Speelgoed, cosmetica en elektrische apparatuur moeten ook nog aan andere strenge veiligheidsvoorschriften voldoen.

De toezichthoudende autoriteiten in elke lidstaat controleren of de producten aan de veiligheidseisen beantwoorden. Als producten niet aan alle eisen voldoen, kunnen de autoriteiten ze uit de markt nemen, ze terugroepen uit de winkels, waarschuwingen doen uitgaan of andere passende maatregelen treffen.

Vroegtijdige waarschuwing voor gevaarlijke producten

Als in een land een gevaarlijk product wordt aangetroffen, wordt de informatie daarover aan de andere EU-landen doorgegeven via een systeem voor vroegtijdige waarschuwing, RAPEX genaamd. Het systeem vergemakkelijkt de samenwerking tussen de nationale en Europese autoriteiten bij het opsporen en snel uit de markt nemen van gevaarlijke producten. Voor levensmiddelen bestaat er een vergelijkbaar systeem, RASFF genaamd.

Internationale samenwerking

De Europese Commissie werkt ook samen met derde landen om hen erbij te helpen ervoor te zorgen dat hun producten aan de Europese normen beantwoorden. Een voorbeeld hiervan is de in 2006 gesloten overeenkomst tussen China en de EU om samen te werken aan veiliger producten, met name speelgoed. Beide partijen spinnen garen bij een dergelijke samenwerking, aangezien de Europese consument een ruimere keuze heeft aan kwaliteitsproducten en derde landen toegang krijgen tot de grootste markt ter wereld.

Verbod op het op de markt brengen van gevaarlijke producten

Sommige categorieën producten of stoffen die een risico voor de veiligheid of gezondheid van de mens opleveren, kunnen volledig van de Europese markt geweerd worden. Weekmakers in kunststoffen, de zgn. ftalaten, kunnen, wanneer kleine kinderen die binnenkrijgen, giftig zijn en daarom is het gebruik daarvan bij de vervaardiging van speelgoed sinds het einde van de jaren negentig verboden.

In 2006 verbood de Commissie ook het in de handel brengen van wegwerpaanstekers die niet van een kinderveilig ontstekingsmechanisme zijn voorzien.

Een veilig gebruik van chemicaliën garanderen

In 2006 werden nieuwe voorschriften, bekend onder de naam Reach, vastgesteld voor de vervaardiging, het in de handel brengen, de invoer en het gebruik van chemische stoffen in de EU. Krachtens deze voorschriften zullen veiligheidscontroles worden uitgevoerd op circa 30 000 chemische stoffen die thans in gebruik zijn, en ondernemingen zullen moeten aantonen dat het gebruik van die stoffen veilig is voor mens en milieu.

Nadere informatie vindt u op

 

De algemene EU-voorschriften inzake productveiligheid:

ec.europa.eu/consumers/cons_safe/prod_safe/gpsd/index_nl.htm 

 

Chemicaliën en Reach:

ec.europa.eu/enterprise/reach/index_en.htm

 

Productgaranties

„Hoe lang zijn garanties op consumptiegoederen geldig”

Viktor had altijd in Duitsland gewoond, waar de fabrieksgarantie op producten normaal vijf jaar bedraagt. In maart 2005 kocht hij in zijn woonplaats Eger in Hongarije een nieuwe wasmachine, maar die begon in april 2006 te lekken.

„Ik reclameerde bij de Hongaarse vertegenwoordiger van de fabrikant, maar tevergeefs. Ze vertelden me dat de garantie in Hongarije maar één jaar bedraagt, en niet vijf. Wat nu”

 

In dit geval licht de Hongaarse vertegenwoordiger van de fabrikant de hand met Viktors rechten als consument. Feit is dat overal in de EU op alle consumptiegoederen twee jaar garantie gegeven moet worden (Richtlijn 1999/44/EG). In sommige landen kan dit meer zijn en ook sommige fabrikanten bieden een langere garantie.

Als u een nieuw product koopt, moet het er precies zo uitzien en functioneren als in de advertentie aangegeven. Maar weet u wat uw rechten zijn als uw nieuwe koffiezetapparaat lekt of als u in plaats van de bestelde blauwe deur een groene geleverd krijgt?

In veruit de meeste gevallen geeft een aankoop of transactie in Europa geen reden tot klachten. Maar als dat wel zo is, dient u te weten dat de volgende rechten en aansprakelijkheden overal in de EU gelden. 

·        Als het door u gekochte artikel er niet zo uitziet of niet werkt als in de advertentie aangegeven, of als u er niet tevreden over bent, hebt u het recht het te laten vervangen of uw geld terug te krijgen als het niet binnen een redelijke termijn zonder bijkomende kosten wordt vervangen;

 

·        Als een door u gekocht artikel defect blijkt te zijn, moet de fabrikant u voor eventueel letsel of materiële schade schadeloosstellen;

 

·        Als u per post, telefoon, fax of via internet van een professionele handelaar goederen of diensten betrekt, geniet u wat de garantie betreft dezelfde rechten als wanneer u die in een winkel had gekocht.

 


Financiële diensten en consumentenkrediet 

Ik heb net via internet een levensverzekering gekocht, maar nu heb ik me bedacht. Kan ik die koop ongedaan maken”

Tijdens het surfen op internet stuitte Matt uit Luxemburg op een advertentie waarin een goedkope levensverzekering werd aangeboden. Hij besloot voor 20 jaar te tekenen. Maar toen hij later andere aanbiedingen bekeek, vond hij dat hij te veel betaald had en wellicht goedkoper uit kon zijn.

„Er is niks mis met wat ik gekocht heb, maar ik heb een overhaaste beslissing genomen en nu heb ik me bedacht. Kan dat”

 

In dit concrete geval is de Europese wetgeving inzake de verkoop op afstand van financiële diensten van toepassing. Die voorziet in een bedenktijd van 30 dagen, waarin van de overeenkomst kan worden afgezien. Gedurende die 30 dagen kan Matt de verzekeraar laten weten dat hij van de overeenkomst wenst af te zien, en kan hij reeds betaalde bedragen terugontvangen. Van dit herroepingsrecht had hij vóór ondertekening van de overeenkomst op de hoogte moeten worden gesteld en dit zou ook moeten worden vermeld in de documenten die hij ontvangt.

Vandaag de dag ontvangen consumenten meer commerciële aanbiedingen dan ooit - zij het per post, per telefoon of op internet. Deze verschillende technieken voor afstandsverkoop lijken voor de consument mogelijk kostenbesparend. Maar omdat er geen persoonlijk contact is met een verkoper, is er minder gelegenheid tot vragen stellen en is de kans groter dat u niet echt blij bent met wat u koopt. De Europese wetgeving inzake verkoop op afstand van financiële diensten beoogt u op de volgende manieren te beschermen.

·        Zij verbiedt misleidende verkooppraktijken waarbij getracht wordt de consument een dienst aan te smeren waarom hij niet gevraagd heeft;

·        zij beperkt andere praktijken, zoals ongevraagde telefoontjes en e-mails (telemarketing en spamming);

·       zij verplicht financiële dienstverleners de consument, voordat een overeenkomst gesloten wordt, alle nodige informatie te verstrekken, waaronder contactgegevens van de aanbieder, prijs en betalingsregelingen, contractuele rechten en verplichtingen, en uitvoering van de aangeboden dienst;

·        de consument beschikt over een termijn van normaal gesproken 14 dagen, doch in het geval van levensverzekeringen en individuele pensioenen 30 dagen, om de overeenkomst te herroepen.

 

Consumentenkrediet

 

De mogelijkheid om geld te lenen (consumentenkrediet) is voor consumenten een handige manier om dingen te kopen als een auto, vakantiereis, meubels of kleding, zonder direct het hele bedrag te hoeven betalen. Te veel lenen kan echter ook riskant zijn.

 

Als consument hebt u een aantal minimumrechten als u een consumentenkrediet opneemt, waar u zich ook in de EU bevindt. De Europese wetgeving legt kredietgevers een aantal verplichtingen op met betrekking tot de voorwaarden van de kredietovereenkomst (bijv. het recht om vervroegd af te lossen) en de informatie waar u recht op hebt.

 

Nadere informatie vindt u op

 

EU-rechten bij de verkoop op afstand van financiële diensten:ec.europa.eu/consumers/cons_int/fina_serv/dist_mark/index_en.htm

 

EU-rechten bij consumentenkrediet:

ec.europa.eu/consumers/cons_int/fina_serv/cons_directive/index_en.htm

 

Prijstransparantie

 

„Hoe helpt de EU mij prijzen te vergelijken”

 

Gerda woont in Nederland en is op zoek naar een nieuwe gezinsauto. Ze heeft gehoord dat het model dat ze zoekt, in een ander EU-land misschien goedkoper te krijgen is. Ze vraagt zich echter af hoe ze daarachter moet komen, en maakt zich zorgen dat ze misschien geen recht meer heeft op de fabrieksservice.

 

„Ik wil natuurlijk maar al te graag van de prijsverschillen in de EU profiteren, maar ik weet niet goed waar ik aan de juiste informatie kan komen.”

 

De EU helpt aspirant-kopers prijzen te vergelijken

Dankzij de interne markt is het nu gemakkelijker dan ooit om, als het om een nieuwe auto gaat, in de EU de beste koop te sluiten.

 

Sinds de invoering in 2002 van Europese regelgeving die het autofabrikanten verbiedt om met selectieve en exclusieve dealers te werken, is de concurrentie tussen leveranciers toegenomen in het voordeel van de Europese burger.

 

De invoering van de euro in 2002 heeft het voor de consument ook gemakkelijker gemaakt prijzen te vergelijken en in verschillende landen te winkelen zonder geld te hoeven wisselen.

Elk jaar publiceert de Europese Commissie een overzicht van de autoprijzen, dat laat zien waar de consument het duurst en het goedkoopst uit is. Ook bestaan er talrijke websites met prijsvergelijkingen, waar de consument kan vinden waar hij voor auto's, auto-onderdelen en service het goedkoopst uit is. Vraag uw plaatselijke consumentenorganisatie welke sites zij speciaal aanbeveelt.

Inclusief btw

Bij aankopen in een ander EU-land is de prijs all-in, d.w.z. dat u niet opnieuw btw hoeft te betalen of invoerrechten (anders dan wanneer u iets van buiten de EU meebrengt). Dit geldt als u naar een ander land gaat om inkopen te doen, en ook als u goederen via internet, per post of telefoon bestelt.

Eenheidsprijzen

 

Volgens de Europese regelgeving moet iedere verkoper de volle prijs, incl. btw, vermelden van alle aan particuliere consumenten te koop aangeboden goederen. Van goederen die los worden verkocht, zoals groenten en fruit of benzine, moet de eenheidsprijs worden vermeld (bijv. de prijs per kilo of liter). Dit maakt het voor de consument gemakkelijker om prijzen tussen verkopers te vergelijken.

 

 

Nadere informatie vindt u op

Overzicht van autoprijzen:

ec.europa.eu/comm/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html

Oneerlijke bedingen en handelspraktijken

„Hoe worden malafide handelaars aangepakt”

Irena uit Opele, Polen, meldde zich aan op een volgens haar legale website waar online kon worden meegespeeld in de EuroMillions-loterij. Zij tekende in voor 20 weken en vulde haar creditcardgegevens in, te goeder trouw in de veronderstelling verkerend dat alleen het bedrag voor 20 weken zou worden afgeschreven.

„Mijn volgende creditcardafschrift bleek een onaangename verrassing: er was meer dan 200 euro afgeschreven! Toen ik die firma belde, zeiden ze dat er in de kleine lettertjes een clausule stond dat de looptijd van de overeenkomst vijf jaar bedroeg, met daarbovenop nog een flink bedrag aan administratiekosten. Nu weigeren ze me terug te betalen.

Wat wordt aan dit soort oplichterij gedaan”

 

Dergelijke oneerlijke bedingen in overeenkomsten zijn vanaf december 2007 krachtens Europese wetgeving verboden. Dezelfde wetgeving verbiedt ook oneerlijke handelspraktijken zoals:

 

·        misleidende reclame

 

Een handelaar die een bewering doet over de uitwerking van een product zal die ook moeten kunnen staven - ongeacht de plaats waar de handelaar in de EU is gevestigd. Zo is het bijvoorbeeld verboden te claimen dat een product ziekten geneest als dat niet zo is.

 

·        agressieve praktijken

 

Mevrouw Rouveure liet een loodgieter komen om een defecte radiator te repareren. Aanvankelijk was haar verteld dat de klus 80 euro zou kosten. De uiteindelijke rekening bedroeg echter 450,90 euro. Toen zij de meerkosten weigerde te betalen, sloot de loodgieter de warmwatertoevoer af. In dit geval gebruikte de loodgieter ongepaste beïnvloeding om een machtspositie ten aanzien van de consument uit te buiten, en dat is krachtens Europese wetgeving verboden.

 

·        agressieve huis-aan-huisverkoop

 

Een vertegenwoordiger belt aan, hij negeert uw herhaalde verzoeken om weg te gaan, en uiteindelijk laat u zich overhalen iets te kopen. Dergelijk gedrag is ook een illegale agressieve verkooppraktijk en is verboden.

 


Pakketreizen

  

„Wat zijn mijn rechten bij een geschil over een pakketreis”

Annika en Carl hadden via een touroperator in Finland een zevendaagse vakantie geboekt in een vijfsterrenhotel aan het strand van Paphos, Cyprus. Bij aankomst bleken zij echter te zijn ondergebracht in een driesterrenhotel, enkele kilometers van Paphos.

„Het hotel was absoluut niet wat we hadden verwacht, en we moesten elke dag met de bus naar het strand. De Finse reisorganisatie zei dat het oorspronkelijk door ons geboekte hotel wegens renovatie gesloten was en dat er geen kamer in een hotel van dezelfde klasse vrij was omdat het hoogseizoen was.

Wij dienden uiteraard een klacht in, maar zij weigerden ons terug te betalen met het argument dat dit een geval van overmacht was. Wat zijn onze rechten in dit geval”

 

Als EU-burger geniet u een groot aantal rechten waardoor u vol vertrouwen op reis kunt in Europa en daarbuiten.

 

De Europese wetgeving beschermt consumenten die bij een reisorganisatie in de EU een pakketreis boeken. Dergelijke pakketreizen omvatten gewoonlijk vervoer en accommodatie, eventueel ook maaltijden en excursies.

 

De EU-wetgeving zegt dat de reisorganisator verplicht is exacte informatie te verstrekken over het aangeboden pakket, ook over het vervoer, de accommodatie, maaltijden, reisroute en de benodigde verzekeringen.

 

Als uw vakantie niet aan de beloften in de brochure beantwoordt, moet de touroperator u een vergoeding aanbieden.

 

Als de touroperator failliet gaat terwijl u op vakantie bent, moet die de nodige regelingen getroffen hebben voor uw terugreis. Bovendien hebt u het recht uw boeking te annuleren als het bedrijf bijvoorbeeld de voorwaarden van de reis ingrijpend wijzigt, zoals de data of de prijs.

 

 

Timesharing

 

„Wat zijn in de EU de regels inzake timesharing”

De heer en mevrouw Bain waren voor het eerst met vakantie in Spanje toen zij op straat werden benaderd en een kraslot in handen kregen gestopt met de mededeling dat zij een gratis vakantie gewonnen hadden. Zij waren opgetogen!

„Maar toen werden we in een taxi meegenomen naar een hotel ver buiten de stad en daar getrakteerd op een handig verkooppraatje van drie uur. Door gezondheidsproblemen kan ik niet lang zitten en ik wilde niets liever dan weg. Op het laatst vroegen ze ons een hele rits documenten te tekenen en 1 000 euro te betalen.

Wat hadden we in dit geval moeten doen”

Verkoopsituaties als deze, waarbij de klant onder druk wordt gezet, zijn niet ongebruikelijk. In dergelijke gevallen luidt het advies:

Als u besluit een timesharingovereenkomst te ondertekenen, hebt u volgens de wet ten minste tien dagen bedenktijd. Zolang kunt u de overeenkomst desgewenst zonder verdere kosten annuleren. Tijdens de bedenktijd mag de firma geen geld van u vragen, dus betaal niets ter plaatse. Als u wel direct een aanbetaling doet, is het moeilijker dit geld terug te krijgen als u achteraf besluit de overeenkomst te annuleren.

Wat is timesharing precies?

Met timesharing koopt u het recht om elk jaar voor een bepaalde duur een vakantieverblijf te betrekken, doorgaans een villa, vakantiewoning of appartement. De overeenkomst moet minstens een looptijd hebben van drie jaar en gelden voor een verblijf van minimaal een week per jaar, willen de timesharingrechten gegarandeerd zijn.

Let goed op dat u over uw minimumrechten geïnformeerd wordt

Ongeacht de voorgestelde situatie en regeling, dient u altijd te controleren of u een minimum aan rechten krijgt, zoals bedenktijd, een prospectus en een in uw eigen taal gestelde overeenkomst. Zo niet, ga dan niet op het voorstel in.

Wat u moet weten

Als u een timesharing koopt, is het belangrijk alvorens te tekenen zo veel mogelijk informatie te krijgen over met name:

·        de totale kosten, inclusief notariskosten, gas, water en elektriciteit, en jaarlijkse beheers- en onderhoudskosten;

·        de duur van de overeenkomst;

·        hoe het vakantieoord eruit ziet. Als het nog in aanbouw is, controleer dan of de bouwvergunning verleend is, hoever de werkzaamheden zijn voortgeschreden en hoeveel er nog gedaan moet worden;

·        het soort timesharing dat u zult krijgen. Krijgt u een eigendomsrecht of aandelen in de grond? Kunt u uw aandeel in de grond verkopen of uw rechten overdragen?;

·        de voorwaarden van de overeenkomst;

·        wie is verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van het vakantieoord en het onderhoud van het eigendom;

·        is er een comité of vereniging van eigenaren en welke bevoegdheden heeft die?

 


Luchtvervoer

  

„Welke verplichtingen hebben luchtvaartmaatschappijen tegenover hun passagiers”

 

Sophie zou om 14.00 uur met het vliegtuig van Toulouse, Frankrijk, naar Krakow in Polen vertrekken. Bij aankomst op het vliegveld bleek haar vlucht elf uur vertraging te hebben. De luchtvaartmaatschappij vertelde haar dat een van de vliegtuigen kapot was, maar weigerde enige vergoeding te bieden.

 

„Ik heb de hele dag op het vliegveld doorgebracht en geld aan eten en drinken uitgegeven. Had de luchtvaartmaatschappij niet op zijn minst iets te drinken en te eten moeten aanbieden”

 

Bij privé-  of zakenvluchten hebt u dankzij EU-regelgeving bepaalde rechten op het gebied van informatie, vertraagde, geannuleerde of overboekte vluchten, en beschadigde bagage. De regels zijn zelfs van toepassing als de vlucht ten gevolge van buitengewone omstandigheden geen doorgang kon vinden.

 

Deze rechten gelden voor binnenlandse lijnvluchten binnen een EU-land en voor chartervluchten van of naar een luchthaven in de EU. Voor vluchten van buiten de EU zijn de rechten alleen van toepassing op luchtvaartmaatschappijen binnen de EU.

Langdurige vertragingen

Als u op tijd incheckt en uw vlucht aanzienlijk vertraagd is, moet de luchtvaartmaatschappij u maaltijden en verfrissingen, zo nodig hotelaccommodatie en communicatiefaciliteiten verstrekken. De luchtvaartmaatschappij moet u ook schriftelijk over uw rechten als passagier informeren.

Bij een vertraging van vijf uur of meer moet de luchtvaartmaatschappij u ook uw ticket terugbetalen, als u tenminste besluit de vertraagde vlucht niet te nemen. Voor vertragingen bestaat geen financiële vergoeding.

Overboeking

Als er te veel passagiers geboekt zijn voor de beschikbare plaatsen, moet de luchtvaartmaatschappij eerst vragen wie vrijwillig van zijn plaats wil afzien. Pas dan kan een luchtvaartmaatschappij besluiten bepaalde passagiers niet aan boord te nemen. Zij is dan verplicht tot financiële schadeloosstelling. Ook hebt u recht op maaltijden en verfrissingen, zo nodig hotelaccommodatie, communicatiefaciliteiten en een schriftelijke verklaring omtrent uw rechten als passagier.

Annulering

Als uw vlucht wordt geannuleerd en de luchtvaartmaatschappij zich niet op overmacht kan beroepen, moet zij u uw ticket terugbetalen of alternatief vervoer naar uw eindbestemming aanbieden. In bepaalde omstandigheden en als de annulering niet aan overmacht toe te schrijven is, moet de luchtvaartmaatschappij u een financiële vergoeding betalen. Ook moet zij u maaltijden en verfrissingen, zo nodig hotelaccommodatie, communicatiefaciliteiten en een schriftelijke verklaring omtrent uw rechten als passagier verstrekken.

Zoekgeraakte bagage

U kunt waar ook ter wereld een vergoeding eisen voor vernietiging, beschadiging, zoekraken of te late aflevering van uw bagage op een vlucht door een luchtvaartmaatschappij uit de EU.

Regeling van geschillen

Om langdurige en kostbare rechtszaken te vermijden, zijn de EU-landen verplicht onafhankelijke nationale instanties in het leven te roepen voor de behandeling van klachten van passagiers en eventuele geschillen tussen hen en een luchtvaartmaatschappij. Voor de naam en het adres van de bevoegde instanties of bijzonderheden over organisaties die u met uw klachten met raad en daad kunnen bijstaan (bijv. zoekgeraakte bagage, letsel, pakketreizen) kunt u contact opnemen met Europe Direct onder het gratis nummer 00 800 6 7 8 9 10 11 of per e-mail via de website europedirect.europa.eu

 

Voedselveiligheid

„Kunnen we er van op aan dat alles wat we eten veilig is”

Alica en Ján wonen in Levice, Slowakije. De laatste paar jaar hebben zij gemerkt dat in hun plaatselijke supermarkt steeds meer producten uit heel Europa en zelfs van daarbuiten te krijgen zijn.

„Wij herinneren ons de voedselschandalen in de jaren negentig, zoals de gekkekoeienziekte en de versneden olijfolie. En nu wordt er in de media gesproken over de vogelgriep. Hoe kunnen we met zo veel nieuwe producten die voortdurend op de markt komen, weten of al het voedsel in onze supermarkt wel te vertrouwen is”

 De Europese Unie beschikt over voorschriften en normen die moeten garanderen dat al het voedsel dat we eten van hoge kwaliteit is, of dat nu van binnen of van buiten de EU afkomstig is. Hoewel geen enkel regelgevingssysteem de consumenten een nulrisico kan garanderen, behoren de EU-landen tot de landen met de hoogste veiligheidsnormen ter wereld.

De laatste jaren heeft de EU zijn levensmiddelenwetgeving grondig herzien om het risico van voedselveiligheidscrises zoals we die in de jaren negentig hebben meegemaakt, tot een minimum te beperken. De „van-boer-tot-bord”-aanpak garandeert de traceerbaarheid van producten, strenge hygiënenormen en adequate voorlichting van de consument.

Hoe werkt de „van-boer-tot-bord”-aanpak in de praktijk?

·        Diergezondheid is een topprioriteit in de EU en helpt besmettelijke dierziekten zoals varkenspest en mond-en-klauwzeer te voorkomen.

·        Dierenwelzijnsmaatregelen dragen bij tot betere omstandigheden voor de dieren.

·        Er zijn strenge voorschriften voor wat er in diervoeding mag worden verwerkt.

·        Alle levensmiddelen- en diervoedingsbedrijven moeten ervoor zorgen dat alle voedingsmiddelen en ingrediënten gedurende de hele voedselketen getraceerd kunnen worden. 

·        Er bestaan specifieke voorschriften voor levensmiddelenadditieven, zoals kleur- en zoetstoffen, en voor mineralen en vitaminen die aan levensmiddelen kunnen worden toegevoegd, alsook voor het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

·        De EU kent strenge voorschriften inzake voedselhygiëne om besmetting door salmonella en listeria te voorkomen.

·        De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) beoordeelt het risico van nieuwe voedingsmiddelen door wetenschappelijk onderzoek en met behulp van de laatst beschikbare technologieën.

·         De EU is 's werelds grootste importmarkt voor levensmiddelen uit de ontwikkelingslanden. Landbouwbedrijven en voedselproducenten die naar de EU exporteren, moeten dezelfde veiligheidsbeginselen in acht nemen als die welke in de EU gelden.

Lees het etiket 

Voor wie precies wil weten wat hij eet, is het etiket de belangrijkste bron van informatie. Volgens de EU-voorschriften inzake levensmiddelenetikettering moet het etiket de volgende informatie bevatten. 

·                Naam, samenstelling en inhoud van het product, fabrikant, bewaar- en bereidingswijzen;

·                de houdbaarheids- of uiterste consumptiedatum;

·                als het voedingsmiddel een genetisch gemodificeerd product bevat, moet dat duidelijk worden aangegeven;

·                ingrediënten waarvoor sommige consumenten allergisch kunnen zijn (bijv. noten), ook als die in zeer kleine hoeveelheden voorkomen;

·                er bestaan nog andere speciale voorschriften voor bepaalde voedingsmiddelen. Zo moet bijvoorbeeld duidelijk worden vermeld of het voedingsmiddel kinine of cafeïne bevat.

Nadere informatie vindt u op

De voedselveiligheidswebsite van de Europese Commissie:

ec.europa.eu/food/index_nl.html

De landbouw- en voedingsmiddelenwebsite van de Europese Commissie:

ec.europa.eu/agriculture/foodqual/index_nl.htm

 

Als er iets misgaat …

 

„Wie kan mij helpen als ik een probleem met een handelaar in een ander land heb”

Een consument in Frankrijk bestelde een digitale camera op een Duitse website. De klant betaalde 300 euro vooruit en kreeg het bericht dat de Duitse handelaar de camera per post verstuurd had. De camera kwam echter nooit aan. De klant probeerde diverse malen contact op te nemen met de handelaar maar toen hij geen antwoord kreeg, wendde hij zich tot het Europees Consumentencentrum (ECC) in Frankrijk. Het Franse ECC nam contact op met de Duitse instantie voor onlineconsumenten, die recht naar de handelaar stapte. Aangezien de handelaar geen bewijs van terpostbezorging had, moest hij de Franse klant een nieuwe camera leveren.

 

Beslechting van geschillen

Als u met een handelaar in een geschil verwikkeld bent, hoeft u niet te wanhopen. U kunt kiezen uit een aantal mogelijkheden om advies of hulp te zoeken.

Stap 1: Advies inwinnen

Om te beginnen zijn er een aantal plaatsen en organisaties waar u terecht kunt voor advies.

1. De nationale consumentenvereniging in uw land. De nationale consumentenorganisaties vindt u hier:

ec.europa.eu/consumers/cons_org/associations/index_nl.htm

2. Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-net)

Dit netwerk van consumentenadviescentra helpt consumenten met name bij grensoverschrijdende geschillen. Het werd in januari 2005 door de Europese Commissie in samenwerking met de nationale autoriteiten opgericht. De centra verstrekken informatie en advies over problemen met grensoverschrijdend winkelen en bemiddelen als er zich problemen voordoen.

Nadere informatie vindt u op ec.europa.eu/consumers/redress/ecc_network/index_en.htm  

3. FIN-net: Netwerk voor de buitengerechtelijke regeling van grensoverschrijdende financiële geschillen

In 2001 riep de Commissie een Europees netwerk in het leven voor de buitengerechtelijke regeling van grensoverschrijdende financiële geschillen. Dit netwerk, FIN-net genaamd, heeft ten doel de buitengerechtelijke geschillenbeslechting te vergemakkelijken wanneer de consument en de financiële dienstverlener (bank, verzekeringsmaatschappij, enz.) uit verschillende EU-landen afkomstig zijn. Het biedt de consument een alternatief om geschillen snel, goedkoop en eenvoudig op te lossen en kan hem de gang naar de rechter besparen.

Nadere informatie vindt u op ec.europa.eu/internal_market/finservices-retail/finnet/index_en.htm

4. Solvit: probleemoplossing in de interne markt

Solvit is een online netwerk waarin EU-lidstaten samen naar een pragmatische oplossing zoeken voor problemen die het gevolg zijn van een verkeerde toepassing van de internemarktregels door overheidsinstanties. Het netwerk behandelt zaken als de niet-erkenning van beroepskwalificaties in een ander land, problemen met de autoregistratie, verblijfsvergunningen of de toelating van producten op de markt.

Nadere informatie vindt u op ec.europa.eu/solvit/site/index_nl.htm  

Stap 2: Actie ondernemen

Als uw onderhandelingen met de handelaar op niets zijn uitgelopen en u de zaak door wilt zetten, hebt u twee mogelijkheden.

1. U kunt naar de rechter stappen in uw eigen land

of

2. U kunt kiezen voor alternatieve beslechting van geschillen

De alternatieve mechanismen voor geschillenbeslechting zijn bedoeld om geschillen te helpen oplossen zonder een kostbare en tijdrovende gerechtelijke procedure. De ECC's kunnen u adviseren over de mechanismen die aan de EU-normen beantwoorden. De meeste mechanismen maken gebruik van een derde partij zoals een bemiddelaar of ombudsman om u en de handelaar te helpen tot een oplossing te komen. De belangrijkste mechanismen voor de behandeling van consumentengeschillen zijn verzoening, arbitrage en bemiddeling, en worden doorgaans door bedrijfsverenigingen aangeboden.

Nadere informatie vindt u op ec.europa.eu/consumers/redress/out_of_court/index_en.htm

Reizen met dieren

 

„Kan ik mijn honden mee op vakantie nemen”

Roberta is Italiaanse maar werkt in Madrid als lerares. Zij zou van de zomer haar ouders in Florence willen bezoeken, maar zij heeft onlangs twee puppies gekocht en weet niet of zij die mee op reis kan nemen.

„Ik zou mijn ouders graag de honden willen laten zien als ik terugga naar Italië. Mogen huisdieren in de EU mee op reis? Wat moet ik doen om ze mee te nemen”

 

Dierenpaspoort

 

Het is nu gemakkelijk om uw huisdier mee te nemen als u binnen de EU reist. Voor katten, honden en fretten bestaat er nu voor de meeste EU-landen geharmoniseerde wetgeving, dus alles wat u moet doen is ervoor te zorgen dat uw huisdier:

 

·        tegen rabiës (hondsdolheid) is ingeënt;

·        een transponderchip of leesbare tatoeage heeft;

·        een dierenpaspoort heeft, dat door uw dierenarts wordt afgegeven.

 

Om Ierland, Malta, het Verenigd Koninkrijk en Zweden binnen te mogen, is een aanvullende test vereist om na te gaan of de inenting tegen hondsdolheid afdoende is geweest. Een teken- en wormbehandeling kunnen ook noodzakelijk zijn.

 

U kunt het dierenpaspoort ook gebruiken als u naar of uit een van de buurlanden van de EU reist waar de rabiësstatus gelijk is aan die van de EU. Dat zijn Andorra, IJsland, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Vaticaanstad en Zwitserland.

 

De Europese Commissie adviseert u altijd uw dierenarts te raadplegen over het land van bestemming en de individuele omstandigheden alvorens uw huisdier mee op reis te nemen.

 

Voor alle andere dieren dan katten, honden en fretten geldt de nationale wetgeving in elk EU-land.

 

Dieren mee in het vliegtuig

 

Als u uw huisdier mee in het vliegtuig wilt nemen, neem dan eerst contact op met de luchtvaartmaatschappij alvorens een ticket te boeken.

 

Elke luchtvaartmaatschappij kent haar eigen voorwaarden, maar over het algemeen zullen zij u vragen:

 

·        het dier in een stevige reisbox of kooi mee te nemen;

·        ervoor te zorgen dat het dier alle nodige vaccinaties, certificaten en inreisvergunningen heeft voor het land waar u naartoe gaat;

·        ervoor te zorgen dat het dier op zijn gemak is, genoeg ruimte in zijn kooi of box heeft en genoeg te eten en te drinken heeft voor de duur van de reis.

 

Kosten

 

De kosten van het reizen met dieren verschillen van land tot land en al naargelang van de wijze van vervoer. U zult uw dierenarts moeten betalen voor het dierenpaspoort en de nodige behandelingen.

 

 

Hulp tot zelfhulp

„Wat doet de EU voor mijn consumentenrechten”

 

Ellen woont in Duitsland maar haar zoon Frank staat op het punt een jaar in Frankrijk te gaan studeren. Ellen wil dat Frank enige financiële zekerheid heeft in geval van problemen en denkt erover een creditcard voor hem te nemen.

 

„Ik wil dat hij aan geld kan komen als hij het nodig heeft, maar ik weet ook dat jongeren tegenwoordig altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben. Hoe leren jongeren verantwoordelijke consumenten te worden”

 

Tieners helpen geïnformeerde consumenten te worden

 

De door de Commissie gepubliceerde schoolagenda Consument in Europa is bedoeld voor scholieren tussen 15 en 18 jaar. Er zijn meer dan 1 miljoen exemplaren van verspreid op 9 000 scholen in de hele EU. De agenda moet jongeren helpen zich bewust te worden van hun rechten en in staat stellen beter geïnformeerde beslissingen te nemen als consument. De agenda is er in 20 talen en is aangepast aan de nationale wetgeving en cultuur in alle EU-landen.

Meer informatie: ec.europa.eu/consumers/cons_info/consumer_diary_en.htm  

Opleidingscursussen voor personeel van consumentenorganisaties

Ten behoeve van het personeel van consumentenorganisaties organiseert de Commissie opleidingscursussen in management, lobbyen en Europees consumentenrecht. Deze cursussen worden gegeven door professionals en staan open voor personeel van consumentenorganisaties in de 27 EU-landen en een aantal andere Europese landen. Het doel is het personeel in staat te stellen consumenten in de EU meer bewust te maken van hun rechten in Europa.

Meer informatie: www.trace-beuc.org

Consumenteneducatie online

In 2006 opende de Commissie de Dolceta-website. Dolceta („Development of online consumer education tools for adults”) is een centraal aanspreekpunt voor consumenten waar zij informatie kunnen vinden over zaken als prijsaanduidingen, geschillenbeslechting, hypotheken en het beheren van een gezinsbudget.

Dolceta is te vinden op het volgende adres, waar u ook meer te weten kunt komen over alle andere in deze brochure behandelde onderwerpen: www.dolceta.eu

 

Om een exemplaar te verkrijgen

Exemplaren zijn in heel Europa kosteloos verkrijgbaar.

Om een exemplaar te verkrijgen, kunt u contact opnemen met het dichtstbijzijnde Europe Direct informatiepunt. U kunt een lijst raadplegen van deze bijna 400 plaatselijke informatiecentra, waarvan er in elk EU-land meerdere filialen zijn. Zij kunnen u het exemplaar van uw keuze dan wel ander informatiemateriaal over de EU aanbieden.

Als u in een land buiten de Europese Unie woont, kunt u contact opnemen met de nationale EU-delegatie.

Het is ook mogelijk om, indien voorradig, een exemplaar te bestellen via de EU Bookshop.

Download als Word.doc.

 

 

2007: E-commerce online verkopen groeit 38 procent tot 3,9 miljard euro

Eurostat

De Europese Centrale Bank

De ontwikkelingen in de elektronische communicatiesector tijdens 2007

My.ShopFriends.eu

Warmtepompdroger

.

EUROPA - EuroUnie.eu - Europese Unie - Retail Euro Unie - EU-Transacties in Europe

Als u buurtwinkels zoekt met een ruim assortiment aan kwaliteitsproducten, de beste prijs een excellent service en deskundigheid van de vakspecialist, ga dan direct naar de lokale ShopFriend.eu winkelier op de hoek